Piramida Żywienia – podstawa codziennej diety.

Piramida Zdrowego Żywienia to graficzne przedstawienie prawidłowej zawartości produktów jakie powinny znajdować się codziennie na naszym talerzu. Odpowiednio dobrana proporcja pokarmów zapewnia nie tylko sprawność naszego organizmu ale wpływa także na dobre samopoczucie.

Podstawę piramidy żywienia stanowi aktywność fizyczna. Codzienne uprawianie sportu wpływa na zdrowie poprzez wspomaganie trawienia oraz spalanie nadmiaru kalorii dostarczonych w ciągu dnia. Zgodnie z zaleceniami każdego dnia powinno się poświęcać 30 minut na zapewnienie organizmowi aktywności. Kolejny poziom piramidy żywienia odnosi się do produktów pełnoziarnistych – ciemne pieczywo, kasze) zawierających węglowodany złożone, które zapewniają uczucie sytości na dłużej, ponieważ ich trawienie przez organizm zajmuje więcej czasu. Poziom ten obejmuje również oleje roślinne – tutaj szczególnie polecana jest oliwa z oliwek. Warzywa i owoce znajdują się na trzecim poziomie piramidy. Należy pamiętać, iż o ile warzywa można spożywać w każdej ilości, tak owoców nie powinno się jeść w nadmiarze (zawierają dużo cukrów) – jedynie 2-3 porcje (garście). Poziom czwarty stanowią warzywa strączkowe (groch, fasola, soja, soczewica) oraz orzechy i nasiona. Poziom piąty – chudy drób, jajka i ryby. Zaleca się spożywanie jednego wybranego produktu 1-2 razy w ciągu dnia, jednak nie muszą być one spożywane codziennie. Ryby są dobrym źródłem jodu oraz fluoru. Zaleca się spożywanie zwłaszcza ryb morskich ze względu na wysoką zawartość wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Kolejny poziom obejmuje nabiał, który jest podstawowym źródłem wapnia (szczególnie żółty ser), witaminy B2, A i D.

Na szczycie piramidy żywienia znajdują się produkty, których spożycie należy ograniczyć. Spożywanie tłuszczy nasyconych (zawartych np. w maśle), czerwonego mięsa czy soli w nadmiarze niekorzystnie wpływa na zdrowie. W codziennej diecie nie powinny się znajdować słodycze, produkty typu fast-food.

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia poza odpowiednim składem diety należy pamiętać o uzupełnianiu wody w organizmie oraz ograniczeniu spożywania alkoholu.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*